Vážená paní, Vážený pane,
pro každého pacienta je nemoc velmi osobní záležitost, často ji provází obavy.
Přejeme si, abyste byli našimi aktivními partnery při péči o své zdraví nebo v léčbě nemoci. Proto Vám nabízíme několik rad:
- Poskytněte lékaři veškeré informace o svém zdravotním stavu – jaké máte potíže, co a kde Vás bolí, jaké užíváte léky a jaké používáte pomůcky
- Uveďte, u kterých odborných lékařů jste sledován
- Nezatajujte důležité informace
- Důvěřujte nám a sdělte všechny své pochybnosti
- Nebojte se vyjádřit své obavy a strach
- Ptejte se lékaře a sestry na vše, co Vám není jasné a srozumitelné
- Pečlivě dodržujte veškeré pokyny lékaře i ostatního zdravotnického personálu
- Buďte tolerantní a ohleduplní k ostatním pacientům, jejichž zdravotní stav si vyžádá akutní ošetření
- Respektujte soukromí ostatních pacientů i zdravotnického personálu a zásady slušného chování
- Chraňte si své tělesné i duševní zdraví“
Co si vzít s sebou:
- Doklad totožnosti (občanský průkaz, eventuálně cestovní pas)
- Průkaz zdravotní pojišťovny
- Doporučení k hospitalizaci od odesílajícího lékaře
- Doklad o pracovní neschopnosti (pokud byl vystaven ošetřujícím lékařem)
- Přezůvky, noční košili/pyžamo, župan, hygienické potřeby
- Osobní potřeby jako jsou brýle, naslouchátka atd., psací potřeby, vlastní speciální léky v originálním balení
- Další dle doporučení příslušných příjmových ambulancí.
Co raději nechat doma:
Cenné věci (šperky, vkladní knížky apod.), zbraně, velký obnos peněz, audio-vizuální techniku (fotoaparát, kamera apod.).
Doporučení pro návštěvy pacientů
Kontakt pacienta s rodinnými příslušníky a přáteli je během jeho hospitalizace velmi důležitý. Pro zdárný průběh Vaší návštěvy si Vám dovolujeme poskytnut několik rad a doporučení.
Desatero pro návštěvu
- Na návštěvu pacienta (příbuzného, přítele,...) se vždy připravte.
- Vždy zvažte pacientův stav a zvolte přiměřenou délku návštěvy i počet návštěvníků (vhodné nejvýše dvě osoby současně).
- Přijďte čistě a vhodně oblečeni, v příjemné náladě a ochotně vyslechněte obavy a strasti nemocného.
- Pacienta povzbuďte, potěšte, uklidněte a posilujte v něm víru v uzdravení nebo alespoň ve zlepšení stavu.
- Nesnažte se o radostný rozhovor za každou cenu. O velkých starostech, problémech spíše pomlčte, na nemocného nepřesouvejte závažná rozhodnutí. Chce-li však projevit svůj názor, pozorně ho vyslechněte.
- Nesnažte se udržovat konverzaci za každou cenu, pokud je nemocný unaven, návštěvu přerušte. I mlčení a držení za ruku může mít terapeutický přínos.
- Těžce nemocný člověk má právo vyjádřit nejen své obavy a strach, ale také zármutek a žal. Neodmítejte prosím, tyto projevy. Ventilace emocí může mít pro pacienta ozdravný účinek.
- Během návštěvy berte ohled na spolupacienty. Při vstupu do pokoje všechny pozdravte, při odchodu popřejte brzké uzdravení. Opusťte pokoj je-li některý pacient v těžkém stavu, zdravotnický personál provádí vyšetření,... nebo pacient potřebuje vykonat toaletu na lůžku.
- Pokud chcete nemocnému něco přinést, pamatujte na přiměřenost.
- Při loučení sdělte, zda a kdy příště přijdete a slíbený termín dodržte.